Pentru a încadra România pe harta tendințelor este nevoie să luăm în considerare puternica influență a statelor din vest. De la stilul relaxat din SUA, la opulența britanică, la rafinamentul francez și până la misteriosul stil italian, românii pasionați de modă vor explora fiecare trend.
Din partea ,,marilor puteri ale modei” am observat o nostalgie colectivă. Așa că, în ultimii ani industria modei a ales să se inspire din tendințele trecutului, nu să inoveze. Trenduri ca pantalonii cu talie joasă, compleurile din stofă, jeanșii largi din anii ’90 și multe altele au fost adaptate noilor audiențe păstrând în continuare spiritul anilor.
Se spune că tendințele din modă se reîntorc în prim-plan la fiecare 20 de ani, dar datorită mediului online și propagării rapide a informației, acest ciclu a ajuns atât de mic încât astăzi vedem ținute cu piese din anii ‘70, ‘80, ‘90 și 2000 în aceeași prezentare de modă.
Acces nelimitat la trendurile occidentale
Cu ajutorul firmelor de consum, românii au acum mai mult acces la noile tendințe. Într-un magazin din orice mall, colecția de haine se schimbă în fiecare lună, deci întrebarea ,,De unde ai cumpărat această bluză?” este mai des întâlnită ca niciodată.
Privind partea goală a paharului, viteza supersonică a răspândirii trendurilor a făcut imaginea de ansamblu a modei din România să pară încărcată și derutantă. Încercarea constantă a țărilor balcanice de a se sincroniza cu occidentul este factorul care determină lumea să preia orice îndemn stilistic din mediul online.
Voi descrie o imagine de ansamblu din propria experiență, punând bineînțeles accentul pe stilul cetățenilor. La o masă se pot vedea doamne aranjate cu un stil parizian numai bun de fotografiat, dar la doi metri mai in spate masa tinerilor de 20 de ani creează o ,,antiteză stilistică” puternică. Articolele vestimentare ,,streetwear” par să aibă un dialog aprins cu sacourile și cămășile doamnelor. În celălalt colt al peisajului, se observă cetățeni de toate vârstele purtând ținute casual, modeste, ,,curate”.
Deplasându-mă spre sud-estul României, în analiza mea stilistică, pot spune că stilul este specific, într-o oarecare măsură. Marea, peisajele care par scoase din poezii, vântul înspăimântător, soarele de vară sau valurile mării, le dau nativilor zonei o percepție diferită asupra stilului vestimentar. Aici vedem tendințe avangardiste care scot în evidență sumbritatea iernii de la malul mării sau ținute în culori calde, de vară, care anunță clar sezonul estival.
Deși am spus că moda în România este derutantă, chiar această derută mă face să cred că oamenii sunt din ce în ce mai interesați de acest subiect și că ne mișcăm cu pași repezi spre a ne afla în ,,sfera de influență a modei”.