zari albastre

ZĂRI ALB ASTRE

Social Media – vis sau coșmar?

Social Media – vis sau coșmar?

Sursă foto: www.pexels.com

În ultimul timp, rețelele de socializare au devenit nu numai un mijloc de informare sau relaxare, ci și un stil de viață.

În zilele noastre, oamenii petrec foarte mult timp în mediul online, iar lumea depinde de tot felul de informații. Fie că sunt legate de Coronavirus, de cine a câștigat premiul Oscar pentru Actorul Anului sau de „când zic mamă ăștia că vine căldura?”, majoritatea oamenilor și-au pierdut capacitatea de a concepe un univers în care noi nu avem știrile la un click distanță. Din fericire, câțiva oameni destul de inteligenți au creat aceste rețele de socializare, pretinzând că sunt un mod de conectare cu restul lumii. Dar să fim serioși acum, de câte ori ați intrat pe Facebook cu gândul „ia să văd eu dacă îmi găsesc un prieten care stă in Australia”? Astăzi, aceste aplicații reprezintă ceva pentru fiecare. Pentru majoritatea bunicilor ele sunt niște drăcii de care toți nepoții lor sunt obsedați și nu concep cum e posibil ca cineva să petreacă atât de mult timp în compania unui paralelipiped care are doar niște imagini pe el. Există, normal, și categoria de vârstnici progresiști care folosesc internetul constant, cel mai probabil pentru a găsi modele de goblen, cel mai bun îngrășământ pentru păsări sau cea mai eficienta cremă de spate. Pentru nepoți, adică noi, aceste rețele reprezintă un mod de a vedea ce trend-uri au mai apărut, ce a mai făcut vlogger-ul X, cine a mai dat-o în bară, sau clasicul „ce mai face fostul/fosta meu/ mea? Are pe altcineva sau înca plânge după mine?”. Iar pentru adulți, aceste aplicații reprezintă, în foarte multe dintre cazuri, doar surse de informare, în principal știri despre situația actuală în țară sau despre domeniul în care ei activează. Cam plictisitor, nu-i așa?

Haideți să analizăm situația un pic mai în profunzime! Chiar sunt rețelele de socializare niște „drăcii”? Influencerii se comportă la fel în spatele ecranului? Sunt toate informațiile de pe internet de încredere? Răspunsul la toate aceste întrebări este NU.

Mulți oameni din mediul online au început să recunoască, încetul cu încetul, faptul că viața de pe ecran nu este viața lor din realitate. Un exemplu concret este Bella Hadid, care a recunoscut într-o postare pe Instagram cât de singură se simte uneori: Social media nu este real. Pentru oricine suferă, te rog să îți amintești asta (…). Vreau să știți că mereu există o luminiță la capătul tunelului… mi-a luat mult timp să înțeleg asta… . Acest trend legat de sănătatea mintală s-ar putea să fie cea mai bună „modă” din ultimul deceniu, cel puțin. Așa că nu se poate zice că rețelele de socializare sunt niște drăcii, cel puțin nu în totalitate.

Mai mult, un alt trend care este bazat pe conștientizarea efectelor încălzirii globale a luat cu asalt atât lumea online-ului, cât și lumea reala. Zeci de mii de tineri au înțeles în doar câteva luni, poate un an, că generațiile care vin din urmă sunt singura salvare pe care o avem. Deși multi politicieni nu acționează, rămân neutri, sau bagă mizeria sub preș, Social Media „intervine” și salvează ziua, atenționând populația în legătură cu topirea glaciarilor sau poluarea excesivă. Slogane de genul „Planeta se schimbă, noi ce așteptăm?” circulă zi și noapte în nesfârșita pânză de păianjen ce este internetul, demonstrând din nou ipoteza pe care am enunțat-o mai sus: rețelele de socializare și în general, internetul, nu sunt în niciun caz 100% dăunătoare societății. Faptul că există oameni cu inițiativă ar trebui nu numai să ne bucure, ci să și ofere un exemplu tutoror generațiilor, indiferent de vârstă.

Totuși, în ciuda tuturor postărilor despre acceptarea sinelui, tolerarea celorlalți, sau salvarea planetei, încă există aspecte negative ale acestui fenomen. Și încă multe aspecte negative!

Faptul că în spatele ecranului toți oamenii sunt egali (pentru că o poză de profil nu poate decide ierarhia în societate, iar lumea este mai curajoasă când vine vorba de exprimarea propriei opinii și de lăsarea comentariilor de hate) îi încurajeaza pe unii „troli” să denigreze alți oameni, sau să promoveze lucruri greșite. De câte ori se întâmplă să vedem în comentariile unei postări exprimări de toată jena și instigări la ură? Din păcate, de mult prea multe ori. Aceste comentarii sunt, de fapt, sursa depresiei și a anxietății la mulți adolescenți.

În plus, fenomenul de fake news se răspândește mai ceva ca o colonie de furnici. Foamea de subiecte transformă și cele mai respectate posturi de televiziune sau publicații în adevărate hiene flămânde după hrana necesară supraviețuirii. Acest lucru demonstrează că absolut totul este interconectat în domeniul informației: lumea își ia informația din ce în ce mai mult de pe Social Media, iar astfel formele convenționale de informare rămân fără „clienți”, și asta îi face să caute senzaționalul în orice gaură de canal, pentru a atrage atenția. Aceste „Breaking News” ajung pe internet, de unde internauții le accesează cu ușurință, apoi critică sau laudă publicația respectivă, atenția revenind la internet, iar apoi tot ciclul se repetă.

În ce categorie intră rețelele de socializare? Bune sau rele? Vis sau coșmar?

La urma urmei, lumea perfectă nu există, iar izvorul problemelor din societate nu poate fi oprit, dar debitul lui poate fi scăzut. Ultimii câțiva ani au fost grei nu numai pentru anumite grupuri de oameni, ci pentru toți, indiferent de statutul social. Misiunea noastră, cât încă suntem pe această planetă, este să protejăm cât de mult putem generațiile ce vin din urmă si mediul înconjurător, iar rețelele de socializare sunt un mediu perfect pentru promovarea acestor valori. Deși au, ca orice lucru, multe părți negative, acestea sunt și vor rămâne o sursă constantă de informație. Astfel, Social Media nu este niciun vis, niciun coșmar, ci face parte din realitatea în care trăim.

În ultimul timp, rețelele de socializare au devenit nu numai un mijloc de informare sau relaxare, ci și un stil de viață.

0 0 voturi
Article Rating
Abonează-te
Anunță-mă despre
0 Comments
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile

Cele mai recente articole

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner