zari albastre

ZĂRI ALB ASTRE

ZăriAlbAstre2020: „Bacalaureat francofon“ de Alice Oprea, clasa a XII-a F

ZăriAlbAstre2020: „Bacalaureat francofon“ de Alice Oprea, clasa a XII-a F

Redăm în cele ce urmează articolul scris de de Alice Oprea, clasa a XII-a F, publicat în numărul 1 din anul IX al Revistei Zări Alb Astre pe care o puteți citi integral în Biblioteca Virtuală a revistei.

„De ce ar vrea unii elevi să fie la secția bilingvă franceză și să susțină în plus un bac francofon pe lângă cel românesc? Cum se desfășoară acest tip de bacalaureat? 

Eu am ales această opțiune pentru că o a doua limbă străină, pe lângă engleză, va îmbogăți CV-ul meu, voi avea un as în mânecă, un atu la interviuri pentru slujbe și programe internaționale. 

Secția bilingvă francofonă, percepută ca filieră de excelență, are ca obiectiv stăpânirea la un nivel avansat a limbii franceze de către elevi și deschiderea europeană și internațională a instituției de învățământ în care funcționează. Elevii au șansa de a profita de o abordare educațională diferită și variată, conținuturi îmbogățite și metode inovatoare de învățare. Pe diploma de bacalaureat sunt înscrise mențiunea «secție bilingvă francofonă» și nivelul de cunoaștere a limbii franceze (B2 potrivit Cadrului European Comun de Referință pentru Limbile Străine). Această diplomă deschide elevilor posibilitatea de a urma studii universitare în Franța sau în alte țări francofone, precum și în cadrul filierelor francofone universitare de elită din România

Un acord interguvernamental (2006) reglementează funcționarea a 29 de secții bilingve, răspândite pe întreg teritoriul și, din 2008, Ministerul Educației din România a emis un bacalaureat bilingv, cu mențiune franceză. În 2006, a fost inclus și C.N.M.B. în rețeaua liceelor bilingv francofone, iar din 2016 liceul a primit labelul de calitate pentru învățământ francofon LabelFrancEducation. Acest titlu îi obligă în egală măsură pe profesorii și elevii colegiului să mențină un nivel de calitate ridicat în ceea ce privește stăpânirea limbii franceze și implicarea în activități francofone. Elevii studiază limba franceză în regim de 5 ore pe săptămână, Geografia Franţei (în clasa a IX-a, o oră), Istoria Franței (în clasa a X-a, o oră), o disciplină non-lingvistică în limba franceză, la alegere (geografie, fizică, biologie etc.) în clasele a XI-a și a XII-a. Pe parcursul clasei a XI-a, ei participă la un proiect de clasă interdisciplinar numit Modul Interdisciplinar de Proiect, căruia i se alocă două ore pe săptămână. 

Elevii din clasele bilingve de limba franceză susțin o probă anticipată, centrată pe Modulul de Învăţământ Pluridisciplinar Bilingv, susţinută la sfârșitul clasei a XI-a, apoi în cadrul bacalaureatului, în clasa a XII-a, o probă de competență lingvistică la limba franceză, după modelul examenului DELF B2 și o probă scrisă la o disciplină non-lingvistică în limba franceză (DNL), adică geografie, fizică, biologie etc. în funcție de opțiunea clasei. 

Obținerea nivelului B2 la proba de competență lingvistică este o condiție necesară pentru susținerea probei de examen la disciplina non-lingvistică. De asemenea, nota obținută la proba anticipată de bacalaureat (la finalul modulului interdisciplinar) este o condiție obligatorie pentru susținerea probelor specifice ale bacalaureatului francofon în clasa a XII-a. 

Modulul interdisciplinar este un proiect realizat în clasa a XI-a, în limba franceză, pe o temă aleasă de elevi (de exemplu, clasa mea a ales poluarea în Dobrogea), care implică cel puțin două discipline non-lingvistice (fizică, economie, biologie, etc.). Această temă este tratată în sub-teme la care elevii lucrează în echipe constituite din 4-5 membri. Elevii efectuează o activitate de cercetare, utilizează o metodologie de proiect specifică și un instrument de lucru inovativ – carnetul de bord, realizând un produs final pe care îl prezintă în echipă. Proiectul se încheie în luna mai a clasei a XI-a prin prezentarea produsului final și prin susținerea probei anticipate de bacalaureat, probă la care se evaluează carnetul de bord, gradul de implicare a fiecărui elev în proiect, cunoștințele de DNL asimilate în cadrul proiectului precum și nivelul de limbă franceză. Această probă nu înseamnă doar o notă, ci și anumite aptitudini obținute și dezvoltate pe parcursul anului precum lucrul în echipă dar și responsabilitatea de a lucra individual și de a menține menține un anumit ritm de muncă, capacitatea de a aduna și de a filtra informațiile relevante pentru subiectul ales, cum se realizează sinteză și multe alte abilități care vor fi benefice pentru viața de după liceu. 

În cazul în care elevul promovează proba anticipată în clasa a XI-a, acesta are dreptul de a participa la probele specifice organizate la sfârșitul clasei a XII-a, pentru elevii din secțiile bilingve francofone. 

Urmează proba de evaluare a competențelor lingvistice în limba franceză. Elevii care au obținut rezultatele necesare la examene cu recunoaștere internațională pentru certificarea competențelor lingvistice în limba franceză (DELF B2 sau mai mare) nu mai susțin această probă. Altfel, elevul trebuie să participe la această probă care este realizată după modelul examenului DELF B2. Eu recomand să se dea DELF-ul, nu numai pentru echivalare la bac, dar și pentru că această diplomă recunoscută internațional are o valoare mai mare la interviuri și în CV. Absolvenților secțiilor bilingve francofone, care au participat la proba de evaluare a competențelor lingvistice în limba franceză, dar au obținut un nivel inferior nivelului B2, li se recunoaște nivelul atins la proba de evaluare a competențelor lingvistice într-o limbă străină pentru obținerea diplomei de bacalaureat românesc, fără mențiunea specială «secție bilingvă francofonă»

Ultima parte este proba scrisă la disciplina non lingvistică studiată în limba franceză. La sfârșitul clasei a X-a, elevii aleg o disciplină dintre matematică, fizică, chimie, biologie, istorie, geografie, economie, pe care o vor aprofunda în următorii doi ani. 

Proba constă într-un examen scris pe disciplina aleasă care se aseamănă cu conținuturile făcute în clasă. 

Ca o mică recapitulare, pentru obținerea mențiunii speciale «secție bilingvă francofonă» pe diploma de bacalaureat, absolvenții secțiilor bilingve francofone trebuie să îndeplinească următoarele condiții: să promoveze examenul de bacalaureat național; să participe şi să obţină cel puțin nota cinci la proba anticipată; să participe şi să obţină cel puţin nota cinci la proba scrisă de DNL; să obţină media notelor de la proba anticipată şi de la proba scrisă de DNL cel puţin egală cu șase; să obţină minimum nivelul B2 la proba de evaluare a competenţelor lingvistice în limba franceză. 

Notele obținute la proba anticipată şi la proba scrisă de DNL nu intră în calculul mediei generale de bacalaureat. 

Bacul francofon este mult mai complex și presupune un efort suplimentar, dar în final, dacă vrei să ai opțiunea de a studia la universități în Franța sau în alte țări francofone, precum și în cadrul filierelor francofone universitare de elită din România sau vrei să ai un avantaj față de ceilalți sau pur și simplu iubești franceza și vrei să o aprofundezi, secția bilingvă francofonă este potrivită pentru tine și merită efortul.“, de Alice Oprea, clasa a XII-a F

Sursă foto: Revista Zări Alb Astre

Descarcă gratuit revista Zări Alb Astre, nr. 1, anul IX, din Biblioteca Virtuală 

Citește și:

„Zări Alb Astre“, revista inaugurată în urmă cu 75 de ani ca un manifest al tinerei elite mirciste „după lunga furtună a omenirii“ 

Biblioteca Virtuală „Zări Alb Astre“

0 0 voturi
Article Rating
Abonează-te
Anunță-mă despre
0 Comments
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile

Cele mai recente articole

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner