Redăm în cele ce urmează articolul scris de Dima Nancu, clasa a IX-a F, publicat în numărul 1 din anul IX al Revistei Zări Alb Astre pe care o puteți citi integral în Biblioteca Virtuală a revistei.
„Consiliul Școlar al Elevilor, structura de reprezentare a elevilor prezentă în fiecare unitate de învățământ, are scopul de a apăra drepturile elevilor din respectiva unitate de învățământ în care își desfășoară activitatea. Misiunea principală a C.Ș.E. este crearea unui mediu confortabil și potrivit fiecărui elev, ținând cont de nevoile educaționale. Structura acestuia este împărțită în cele doua organe decizionale: Biroul Executiv– format din președinte, secretar și vicepreședinți- și Adunarea Generala- alcătuită din reprezentanții fiecărei clase din școală. La nivelul colegiului nostru, Biroul Executiv activează în următoarea formulă: președinte – Andreea Constantin, secretar executiv – Olivia Murariu și doi vicepreședinți – Cristiana Burlibașa, Dima Nancu. Pe lângă lupta activă pentru drepturile colegilor, Consiliul Școlar al Elevilor încurajează și activitățile culturale, colegiale, de dezvoltare personală și întărirea relațiilor elev-profesor.
Reporter Zări Albastre: Care sunt problemele de care se lovesc elevii?
Olivia Murariu, secretar executiv: «Încercăm pe cât posibil ca fiecare dintre noi să se lovească de cât mai puține probleme, dar unele dintre ele sunt inevitabile. În urma analizării formularelor de feedback1 pe care le-am distribuit, elevii se plâng adesea de slaba legătură dintre ei și profesori, de cerințele irealiste și disproporționate față de activitatea la clasă.
De altfel, elevii simt că părerile lor nu sunt ascultate, inițiativele le sunt respinse, iar activitățile extracurriculare nu sunt susținute. Una dintre problemele pe care colectivul nostru le întâmpină este lipsa aparaturii pentru menținerea unei temperaturi potrivite în clase; iernile friguroase și verile toride pot afecta atenția elevilor.»
Reporter Zări Albastre: Cum este relația profesor-elev?
Biroul Executiv: «Pentru a afla starea de fapt a relației dintre profesori și elevi în liceul nostru, la începutul anului acesta am împărțit o serie de formulare de feedback. Ele au venit în sprijinul elevilor care au dorit să-și exprime anonim opinia față de activitatea unui anumit profesor. Cu ajutorul lor, am putut concluziona că majoritatea elevilor au o relație preponderent bună cu profesorii lor, însă lipsa de comunicare și neadaptarea cursurilor la nevoile elevilor îi face pe aceștia să aibă rețineri în legătură cu activitatea la ore. Totuși, respectul primit pare superficial, nefiind fondat de fapte. Unii elevi pot avea parte de înțelegerea deplină a unui cadru didactic, în timp ce alții pot avea anumite tensiuni. Chiar dacă își face câteodată lipsită prezența, comunicarea este elementul cheie care ne ajută să ne înțelegem reciproc.»
Reporter Zări Albastre: Ce credeți că puteți face pentru colegii voștri? Puteți schimba ceva?
Dima Nancu, vicepreședinte: «Misiunea noastră constă în apărea drepturilor și intereselor elevilor, de aceea încercăm pe cât posibil să ne asigurăm că sunt respectate. De altfel, intervenim în anumite situații sesizate de colegi pentru a crea un climat educațional propice tuturor. Bineînțeles că putem schimba ceva
Toate proiectele pe care le propunem colegilor noștri au ca scop îmbunătățirea mediului și actului educațional. „Platforma doleanțelor“, „Combinând pasiunea și cariera“, înscrierea școlii noastre în proiectul „Microsoft Office 365“, aplicarea feedback-urilor adresate profesorilor, sunt doar câteva dintre proiectele derulate în școală. Ca în fiecare unitate de învățământ, și liceul nostru se lovește de probleme care afectează elevii, dar întotdeauna dăm tot ce putem pentru a le soluționa.»
Andreea Constantin, președinte: «La începutul perioadei de carantină, respectând recomandările M.E.C.2, profesorii școlii noastre s-au mobilizat și au mutat activitatea școlară pe platforme digitale, precum Google Classroom și Zoom. Totuși, orele de la distanță nu erau obligatorii, așadar niciun cadru legal nu permitea notarea elevilor pe activitatea on-line. Am făcut cunoscută această măsură elevilor, iar, cu ajutorul direcțiunii, am diminuat cazurile în care temele erau excesive, apelând atât la înțelegerea profesorilor, cât și a elevilor. Pentru a nu rămâne în urmă cu materia, le-am recomandat tuturor elevilor să lucreze materialele trimise de profesori și să le pună întrebări dacă au nelămuriri.»
Reporter Zări Albastre: Puteți împăca toți elevii școlii?
Andreea Constantin, președinte: «Oricât de mult ne-am dori, mulțumirea tuturor elevilor nu va fi niciodată posibilă. Făcând parte din structura Consiliului Elevilor, C.Ș.E. susține pozițiile luate la nivel național, iar acestea pot, câteodată, să nu fie pe placul tuturor elevilor. Spre exemplu, închiderea școlilor din cauza epidemiei de CoVID-19 a stârnit păreri diverse în liceul nostru. Totuși, văzând cum evoluează situația, majoritatea a înțeles că această măsură era necesară, chiar dacă riscul părea nesemnificativ.
De cele mai multe ori, nemulțumirile rezultă din diferențele de opinie. În Adunarea Generală, reprezentanții claselor votează, iar majoritatea câștigă. Trebuie mereu să rămânem obiectivi și să colaborăm cu ceilalți actori educaționali pentru a găsi cele mai bune soluții la problemele elevilor.»
Reporter Zări Albastre: Ce proiecte ați elaborat?
Cristiana Burlibașa, vicepreședinte: «Voi trece în revistă câteva dintre cele mai importante proiecte realizate de C.Ș.E. C.N.M.B. În prima parte a anului acesta am înscris liceul în programul „Microsoft Office“, contribuim la îndrumarea profesională a elevilor prin proiectul nostru numit „Combinând pasiunea și cariera“ și am lansat „Platforma doleanțelor“ pentru ca elevii să poată să-și exprime nemulțumirile la orice oră. Totuși, pandemia a făcut imposibile proiectele fizice, dar ne-am adaptat și am încercat să digitalizam cât mai multe dintre inițiativele planificate pentru restul anului.»
Reporter Zări Albastre: Care este relația dintre C.Ș.E. și direcțiunea școlii?
Biroul Executiv: «Până acum, relația pe care am avut-o cu direcțiunea a fost deschisă și eficientă. Ne-a sprijinit proiectele și demersurile și ne-a ajutat să le aducem la cea mai bună formă. Problemele sesizate de către elevi au fost transmise conducerii și, în majoritatea cazurilor, au fost rezolvate. Bineînțeles, părerile pot fi diferite, însă întotdeauna direcțiunea a ținut cont de opiniile noastre, iar prin dezbatere, ajungem mereu la o concluzie care este în beneficiul elevilor.»
Reporter Zări Albastre: Dată fiind pandemia CoVID-19, ne puteți comenta comunicarea dintre organele competente și elevi?
Biroul Executiv: «Pandemia din anul acesta ne-a afectat pe toți, direct și indirect, iar pentru a trece peste această situație cu bine, guvernanții au avut o sarcină dificilă: comunicarea eficientă.
La nivelul M.E.C. aceasta a lipsit. Suntem de părere că această comunicare deficitară și clarificarea incertitudinilor pe care ministrul a făcut-o târziu au dus la crearea confuziei și instaurarea panicii. Condamnăm atât amânarea și evitarea răspunsurilor concrete, cât și neasumarea responsabilității. Orele on-line trebuia a fi obligatorii, iar accesibilitatea tuturor elevilor trebuia asigurată de organele competente. Dacă ministerul nu ar fi tratat situația superficial, iar măsurile antemenționate ar fi fost implementate, recuperarea materiei s-ar fi restrâns cu mult.»“, de Dima Nancu, clasa a IX-a F
1 În temeiul art. 7, lit. aa) din Statutul Elevului, adoptat la data de 10.08.2016, și intrat în vigoare în Monitorul Oficial al României, partea I, prin Ordinul Ministrului Educației Naționale și Cercetării Științifice, conform art. 80, alin (2) din Legea Educației Naționale 1/2011, elevii «au dreptul de a oferi feedback semestrial cadrelor didactice care predau la clasă, prin fișe anonime. Acestea vor fi completate și predate cadrelor didactice în vederea identificării celor mai eficiente metode didactice»;
2 M.E.C.= Ministerul Educației și Cercetării – actuala denumire.“,
Sursă foto: Revista Zări Alb Astre
Descarcă gratuit revista Zări Alb Astre, nr. 1, anul IX, din Biblioteca Virtuală
Citește și: