zari albastre

ZĂRI ALB ASTRE

Proiectul MERITO, puntea către perspective didactice diferite

Proiectul MERITO, puntea către perspective didactice diferite

  • Sâmbătă, 18 februarie 2023, a avut loc, pentru prima oară în Dobrogea, forumul proiectului MERITO, unde peste 80 de cadre didactice din toată țara s-au adunat la Colegiul Național „Mircea cel Bătrân“ pentru a împărtăși idei creative și inovative ce schimbă viziunea societății asupra profesorilor.

MERITO este un proiect care are ca scop punerea în lumină a profesorilor exemplari, cu o abordare specială a materiei, și transmiterea celorlalte cadre didactice spiritul de creativitate și de inovare, scopul declarat fiind cultivarea pasiunii și a bucuriei de a descoperi și de a învăța în rândul elevilor. Cu aproximativ 90 de membri numiți oficial „profesori MERITO“, acest proiect își propune să ajungă la cât mai multe cadre didactice din țară, astfel România este pusă „pe harta“ educației moderne. Prin forumuri și ateliere, tot mai mulți profesori încep să adopte un stil nou de predare, îmbunătățind câte puțin sistemul educațional.

Cel de-al XI-lea forum MERITO a avut loc sâmbătă, 18 februarie, la Colegiul Național „Mircea cel Bătrân“ Constanța, fiind prima oară când s-a desfășurat în Dobrogea. Organizatori au fost domnul Lucian Oprea, profesor de fizică la C.N.M.B. și doamna Nicoleta Ciutacu, profesoară de limbi străine în sistemul internațional. Sponsor oficial a fost asociația „Dăruiește Aripi“, condusă de doamna Alina Pătrăhău. Forumul a fost organizat în parteneriat cu Colegiul Naţional „Mircea cel Bătrân din Constanţa şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Constanţa, iar partenerii strategici ai proiectului MERITO sunt: Bitdefender, Dedeman, Axxess Capital, RomWaste Solutions și Google România.

Evenimentul a început de dimineață, ceremonia de deschidere având loc la ora 09:00 în aula „Gheorghe Coriolan“, unde doamna Măriuca Talpeș, liderul și fondatorul proiectului MERITO, a ținut un discurs despre scopurile forumului și contextul educațional în care acesta se desfășoară. Dumneaei a punctat idei importante, precum aceea că profesorii trebuie să fie formați astfel încât să predea cu plăcere, să îi facă pe copii să înțeleagă materia și să vină cu zâmbetul pe buze la școală.

Mai departe, doamna Alina Pătrăhău a mărturisit că a aflat de acest proiect în 2016 și a corelat scopul acestuia cu cel al fundației pe care înființat-o, participând astfel și la etapa de selecție a profesorilor MERITO. Totuși, susține faptul că aceștia din urmă nu sunt diferiți de restul, deoarece toți sunt implicați și încearcă să găsească soluții inovative, iar greșelile sunt o parte importantă a procesului de dezvoltare. 

De asemenea, domnii Cosmin Chiriță, managerul proiectului, și Sorin Mihai, inspectorul școlar general al IȘJ Constanța, au punctat idei foarte importante pe tema educației, iar directorul Colegiului Național „Mircea cel Bătrân“ Constanța, prof. dr. Vasile Nicoară, a vorbit atât despre implicarea instituției pe care o conduce în acest proiect, cât și despre însemnătatea existenței elevilor și a profesorilor de elită în societatea românească și nu numai.

Domnul prof. Lucian Oprea și doamna prof. Nicoleta Ciutacu au completat discursul cu niște concluzii pozitive. Dumnealor au remarcat că inițiativa lor de a organiza un forum a fost puternic susținută, iar ajutorul a venit din mai multe părți: „Voluntarii au fost, de asemenea, foarte importanți, ne-au ajutat foarte mult“, a mărturisit zâmbind domnul Oprea. În încheiere au fost prezentați profesorii, atelierele și motto-ul zilei: „Punți didactice în gândirea creativă“.

Între orele 10:00-12:30 s-au desfășurat în paralel ateliere de învățare colaborativă pentru profesori și elevi. Atelierele pentru profesori au abordat următoarele teme „Metode de predare alternative și tradiționale în experiențe de învățare, susținut de Coziana Zaharia, profesoară pentru învăţământul primar în Bucureşti, „Strategii creative de gestionare a epuizării profesionale, susținut de Elisabeta Niţă, profesoară de matematică şi psiholog în programul Şcoala de Spital, în Bucureşti, „Educația umanistă după umanism, susținut de Doru Căstăian, profesor de știinţe Socio-Umane în Galaţi, şi Lucian Oprea, „Învățarea științelor prin analogii – experiment… cu ce avem la îndemână, prezentat de Antoneta Împuşcatu, profesoară de știinţe, de gimnaziu, şi director în comuna I.C. Brătianu, județul Tulcea

Atelierele pentru elevi au fost de asemenea inedite: „Learning Visualizations by Analogy – Promoting Visual Literacy through Visualization Morphing, coordonat de Nicoleta Ciutacu şi Antonia Zaharia, studentă la Facultatea de Limbi şi Literaturi Străine, Universitatea Bucureşti și Programarea unor algoritmi pe baza analogiilor – Atelier experimental de programare: „La fel ca…, susținut de Dana Lica, profesoară de informatică, de liceu, la Ploieşti.

După pauza de prânz, atelierele s-au reluat, de data aceasta doar pentru profesori, între orele 14:00-16:30. Activități la fel de interesante au încântat participanții, acestea fiind următoarele: Dezvoltarea gândirii creative prin jocuri de improvizație și povești, susținut de Marişca Morari, profesoară pentru învăţământul preşcolar în Baia Mare,Promovarea principiului win-win în învățarea prin joc și învățare experiențială, susținut de Laura Piros şi Liliana Chivulescu, profesoare pentru învăţământul primar în Braşov, respectiv Picior de Munte, Dâmbovița, Conexiuni cognitive și afective în dezvoltarea gândirii creative, susținut de Tatiana Cauni, profesoară de limba şi literatura română la Liceul Teoretic „Emil Racoviță din Baia Mare șiInima în ecuații – atelier interactiv de matematică, susținut de Cătălin Ciupală, profesor de matematică la Colegiul Național „Andrei Șaguna din Braşov.

Încheierea oficială a evenimentului a avut loc în aula „Gheorghe Coriolan, constând atât într-o sesiune de feedback din partea participanților, cât și într-o premieră în istoria MERITO: numirea Antoniei Zaharia ca „Student MERITO, astfel deschizând noi uși către studenții extraordinari ca ea. Totuși, sfârșitul memorabil al serii a fost asigurat de trupa de teatru „Treivirgulăpaișpe, alcătuită din elevi buzoieni coordonați de Dan Solcan, profesor de istorie la Colegiul Național „B. P. Hasdeu. Aceștia au jucat piesa „Brainstorm, o creație proprie cu un mesaj emoționant despre adolescenți și dramele specifice vârstei, care a făcut publicul să verse lacrimi minute în șir.

În ceea ce privește următorii pași în MERITO, situația pare cât se poate de promițătoare: în numai câțiva ani, proiectul a ajuns până la aproximativ de 4.000 de profesori, și se dorește ca în următorii ani să afle încă 50.000 despre acesta. „Pentru a putea fi mai adaptați atât la tehnologie, cât și la paradigma de învățare din ultima perioadă, care s-a schimbat relativ mult, cei 200.000 de profesori trebuie să se adapteze la noile zone didactice. Unele rămân, foarte solid ancorate, iar altele trebuiesc adaptate“, ne-a declarat domnul Lucian Oprea, profesor de fizică și co-organizator al forumului MERITO Dobrogea. Deși a lua inițiativa sau a avea inițiativă poate însemna un proces complex, hotărârea și voința profesorilor sunt motorul de care societatea are nevoie pentru a evolua. 

Trebuie știut că MERITO a pornit de la dorința profesorilor de a schimba perspectiva asupra învățământului, iar cel mai puternic mijloc de a transforma sistemul este atunci când inițiativa vine din interiorul acestuia. Astfel, considerăm că acești oameni trebuie susținuți și încurajați să continue să împărtășească noi perspective, îmbogățind tezaurul cultural al societății românești.

Sursă foto: Forumul MERITO – Denis Bărbos

Citește și: Forumul MERITO Dobrogea debutează la Colegiul Național „Mircea cel Bătrân“ Constanța. Despre ce este vorba

5 3 voturi
Article Rating
Abonează-te
Anunță-mă despre
0 Comments
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
WordPress Cookie Plugin de la Real Cookie Banner