zari albastre

ZĂRI ALB ASTRE

ZăriAlbAstre2013: „Despre/pentru adolescenţi“ de Ecaterina Catană, psiholog şcolar

ZăriAlbAstre2013: „Despre/pentru adolescenţi“ de Ecaterina Catană, psiholog şcolar

Redăm în cele ce urmează articolul scris de Ecaterina Catană, psiholog şcolar, publicat în numărul 1 din anul II al Revistei Zări Alb Astre pe care o puteți citi integral în Biblioteca Virtuală a revistei. 

„Deşi ne-am obişnuit să auzim că adolescentul este copilul între 14 şi 18 ani, transformările şi evoluţia societăţii în care trăim ne arată că încă de la 10 – 11 ani apar conduitele adolescentine, iar ritmul de dezvoltare al copiilor a devenit mult mai alert decât în urmă cu o generaţie. Din întrebările adolescenţilor, observăm o curiozitate din ce în ce mai crescută cu privire la problemele vârstei, dorinţa de a fi mai mare, de a cunoaşte şi chiar de a experimenta. Toate aceste lucruri îi pun adesea în dificultate pe părinţii care nu ştiu cum să-l abordeze pe adolescent şi cum să înţeleagă aceste transformări ale lui mult prea timpurii. 

Vorbind de transformări, acestea sunt multiple: cele legate de imaginea adolescentului şi, mai ales, cele care se petrec în interior, având un impact crescut asupra modului în care se percepe pe sine. Adolescentul se confruntă adesea cu nemulţumirea privind aspectul fizic: tunsoare, haine, accesorii etc. Se întâmplă uneori ca părinţii să fie speriaţi sau chiar şocaţi de tunsorile inedite, accesoriile metalice, hainele tăiate, piercing-uri. Toate aceste transformări exprimă nevoia tânărului de a-şi crea o identitate aparte şi dorinţa lui de a se evidenţia în grup. Trebuie menţionat faptul că ele sunt trecătoare şi nu ar trebui să-i alarmeze pe părinţi dacă nu sunt însoţite de alte aspecte îngrijorătoare – fuga de acasă, consumul de substanţe ilegale sau de alcool. 

Schimbările dispoziţiei adolescentine sunt fireşti în această etapă a vieţii. Adolescentul poate fi excesiv de prietenos şi sociabil, uneori, morocănos şi iritat, alteori dornic să fie înconjurat de familie sau prieteni, iar alteori iubitor al singurătăţii. Schimbările dispoziţionale ale tânărului reprezintă oglinda procesului interior, care este dinamic, complex, încărcat de nelinişte, de căutare, de suferinţă ori de teamă şi îndoială (vorbim de emoţii!). Dificultăţile de comunicare provin din faptul că, de multe ori (de cele mai multe ori), adolescentul nu se simte înţeles, ascultat, respectat, iar, în acest caz, tânărul va renunţa la comunicare, pe care o consideră inutilă. Din păcate, relaţionarea cu părinţii devine tensionată, încărcată de ameninţări şi pedepse, fapt ce va atrage excesul lui de furie şi confuzie. Apartenenţa la grup este foarte importantă pentru adolescent şi este nevoie ca părinţii să-i permită acestuia să-şi facă un grup de prieteni alături de care să aibă activităţi (dezirabile) în comun. «Gaşca» reprezintă un refugiu, locul unde se regăseşte printre cei ca el: adolescenţi solidari prin idei, haine, muzică, opinii, dar mai ales prin aceleaşi trăiri, aceleaşi emoţii. Grupul este locul unde se simte primit, acceptat, unde poate comunica şi se poate manifesta fără a fi judecat sau sancţionat. 

Această etapă este, totuşi, una extrem de vulnerabilă şi de instabilă. Conduitele de risc se referă la consumul de alcool, drog, debut sexual, violenţă, acte antisociale, idei suicidare etc. Conflictul dintre generaţii se traduce printr-o discrepanţă a convingerilor pe care le au părinţii şi copiii în ceea ce priveşte educaţia şi creşterea acestora din urmă. Părintele are tendinţa să-şi educe copilul aşa cum a fost educat la rândul lui, adică pe baza unor modele de educaţie şi disciplină învechite, neţinând cont că societatea, regulile şi modelele de educaţie se schimbă de la o generaţie la alta. 

O dificultate pe care o întâmpină adolescenţii este identificarea corectă a emoţiilor. Problemele cu care se confruntă tinerii în contextul socio-economic actual (plecarea părinţilor la muncă în străinătate, timpul redus petrecut cu familia, divorţul părinţilor, problemele financiare, lipsa unei perspective clare asupra viitorului profesional) constituie adevăraţi factori de stres pentru aceştia. Realitatea ne demonstrează că persoanele care îşi cunosc şi îşi stăpânesc bine emoţiile şi care abordează eficient emoţiile celorlalţi sunt în avantaj în orice domeniu al vieţii, fie că este vorba de relaţii sentimentale, fie de respectarea regulilor nescrise care determină reuşita în diverse arii de activitate. Riscurile pe care le implică slaba dezvoltare a competenţelor emoţionale sunt numeroase: tulburări emoţionale, tulburări de comportament, tulburări alimentare, performanţe şcolare scăzute, risc crescut pentru consum de alcool, tutun, droguri, implicarea în relaţii sexuale riscante, suicid. 

Dezvoltarea abilităţilor emoţionale ale copiilor este importantă din următoarele motive: 

Ajută la formarea şi menţinerea relaţiilor cu ceilalţi.

Interacţiunea de succes cu celelalte persoane depinde atât de abilitatea lui de a înţelege ce se întâmplă, cât şi de abilitatea de a reacţiona adecvat la aceasta. Studiile arată că interacţiunea pozitivă cu colegii de aceeaşi vârstă este un important predictor pentru sănătatea mentală la vârsta adultă, pentru starea generală de bine. 

Îi ajută pe elevi să se adapteze la mediul şcolar. Elevii care înţeleg emoţiile şi modul în care acestea sunt exprimate vor fi capabili să empatizeze cu ceilalţi colegi şi să-i sprijine. Elevii care înţeleg emoţiile celorlalţi sunt priviţi ca fiind colegi mai buni şi mai distractivi, sunt capabili să utilizeze expresivitatea lor pentru a atinge scopuri sociale, să răspundă adecvat emoţiilor colegilor şi să se adapteze mai uşor la mediul şcolar. 

Previne apariţia problemelor emoţionale şi de comportament. Problemele în dezvoltarea emoţională a copiilor pot conduce către dificultăţi de comportament în copilăria timpurie şi cea mijlocie (probleme de agresivitate, delincvenţă juvenilă, abandon şcolar etc.). Prevenirea problemelor emoţionale şi comportamentale în rândul adolescenţilor şi dezvoltarea unor atitudini pozitive faţă de sine şi faţă de ceilalţi au ca scop recunoaşterea şi controlul emoţiilor, dezvoltarea abilităţilor de relaţionare, dezvoltarea unui management eficient al conflictelor, frecvent întâlnite în rândul acestora.“, de Ecaterina Catană, psiholog şcolar

Sursă foto: Revista Zări Alb Astre 

Descarcă gratuit revista Zări Alb Astre, nr. 1, anul II, din Biblioteca Virtuală 

Citește și:

„Zări Alb Astre“, revista inaugurată în urmă cu 75 de ani ca un manifest al tinerei elite mirciste „după lunga furtună a omenirii“ 

Biblioteca Virtuală „Zări Alb Astre“

0 0 voturi
Article Rating
Abonează-te
Anunță-mă despre
0 Comments
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile

Cele mai recente articole

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner