
După o lungă perioadă de restricții și distanțare fizică, ca urmare a pandemiei declanșate de virusul SARS-CoV 2, oamenii au simțit mai mult ca oricând nevoia să călătorească. Astfel, cererea de zboruri pentru unele destinații a crescut simțitor, companiile aeriene fiind asaltate de numărul de turiști dornici să călătorească.
Din păcate, companiile aeriene și serviciile aeroportuare nu par să fi reușit să depășească efectele pandemiei și, deși dintotdeauna au existat întârzieri de zboruri, în ultima perioadă acestea sunt tot mai frecvente și produc tot mai multe nemulțumiri.
Potrivit Oficiului European de Statistică (Eurostat), printre statele membre UE care au consemnat un declin al zborurilor comerciale în decembrie 2021 se află și România (minus 22,6%!). Nici în prezent companiile aeriene nu par să se fi redresat, în ciuda cererilor mari din partea călătorilor, principalele cauze raportate fiind rotația aeronavelor sau lipsa echipajului, ca urmare a concedierilor sau a plecărilor voluntare.
Conform celor declarate de George Dorobanțu, directorul general al Companiei Naționale Aeroporturi București (C.N.A.B.), în primele 4 luni ale anului 2022 valorile de trafic aerian pe aeroporturile pe care le gestionează au crescut, depășind 3 milioane de pasageri. „În primele patru luni, traficul aerian a înregistrat valori peste așteptări, reducându-se din decalajul față de 2019, cel mai bun an din istoria traficului aerian, și atingând aproximativ 80% față de nivelul din 2019“, a declarat George Dorobanțu, directorul general al C.N.A.B.[1].
Cu toate acestea, în sezonul estival, numai pe parcursul unei săptămâni, peste 800 de zboruri, dintr-un total de 2351 de zboruri operate, au avut întârzieri mai mari de 30 de minute la decolare sau la aterizare pe Aeroportul „Henri Coandă“, alte 23 de zboruri fiind anulate, conform mediafax.ro. Practic, 1 din 3 zboruri este afectat de întârzieri sau anulări.
Agenția de presă menționează că, în perioada 28 iulie – 03 august 2022, cele mai multe zboruri întârziate s-au înregistrat la Wizz Air (235 de zboruri), Tarom (136 de zboruri), Blue Air (133 de zboruri) şi Ryanair (114). Aceeași agenție menționeză că și în luna octombrie a anului 2022, în perioada 20 – 26.10.2022 s-au înregistrat 6 anulări și 226 de zboruri cu întârzieri mai mari de 60 de minute. Întârzieri mai mari de o oră au înregistrat companiile aeriene Wizz Air (150 zboruri), Ryanair (32) și Tarom (14).
O lovitură pe piața zborurilor a fost dată de Blue Air, care a suspendat zborurile pe o perioadă de timp nelimitată.
A.A., fost membru de echipaj al companiei Blue Air, ne-a oferit detalii cu privire la motivele întârzierii zborurilor și gestionarea lor.
R. Z. A.: Cum a fost afectată activitatea companiei în urma pandemiei SARS-CoV2?
A. A.: La începutul pandemiei toate companiile aeriene au oprit activitatea de zbor, iar in urma ei compania aeriană pe care o reprezentam la momentul acela a fost grav afectată și există oricând posibilitatea unei suspendări.
R. Z. A.: Vă confruntați deseori cu întârzieri sau anulări de zboruri?
A. A.: Ne confruntăm zilnic, mai ales în perioada de vară, când toată lumea are concedii. Spațiul aerian este foarte aglomerat, la fel și aeroporturile. Cu anulări de zboruri foarte rar, mie cel puțin nu mi s-a întâmplat niciodată să am o anulare de zbor.
R. Z. A.: Care sunt cele mai dese cauze care conduc la întârzieri ale zborurilor?
A. A.: Spațiul aerian aglomerat, vremea nefavorabilă, aeroporturi aglomerate și în ultimul timp, după trecerea pandemiei, lipsa personalului în toate domeniile care țin de aviație.
R. Z. A.: Cum reușiți să gestionați aceste deficiențe/întârzieri/anulări de zboruri și cum comunicați cu clienții afectați?
A. A.: Noi ca echipaje, nu prea avem ce să facem ca să prevenim întârzierile sau anulările. În caz de întârziere, nu putem decât să facem anunț pasagerilor din avion prin care să ne cerem scuze și să explicăm situația aflată la momentul acela. În caz de anulare, e datoria companiei să informeze pasagerii din timp și să le ofere alte variante sau beneficii.
R. Z. A.: Care sunt drepturile pasagerilor în cazul unui zbor întârziat? Dar în cazul unui zbor anulat?
A. A.: Dacă zborul pleacă cu întârziere, aveți dreptul la asistență, la rambursare și la un zbor de întoarcere, în funcție de durata decalării și de distanța zborului.
Regulamentul UE stabilește condițiile în care pasagerii își pot exercita drepturile în cazurile anulărilor sau întârzierilor.
Dacă ați ajuns la destinația finală cu o întârziere de peste 3 ore, aveți dreptul la despăgubiri, cu excepția cazului în care întârzierea a fost cauzată de circumstanțe extraordinare. Compania aeriană trebuie să dovedească acest lucru furnizând, de exemplu, extrase din jurnalele de bord sau rapoarte referitoare la incidente. Compania trebuie să ofere aceste dovezi organismului național competent, precum și pasagerilor vizați, în conformitate cu dispozițiile naționale privind accesul la documente.
Comitetul Economic și Social European presupune că piața aviației se va redresa treptat la nivelurile anterioare pandemiei pe baza previziunilor EUROCONTROL (Supporting European Aviation) care a estimat că, în sezonul de iarnă 2022-2023, volumele de trafic aerian vor reveni la 90% din nivelurile din 2019. Dacă previziunile sunt sau nu reale, rămâne de văzut, unii dintre specialiștii pieței considerând că acestea sunt prea optimiste.
[1] https://boardingpass.ro