zari albastre

ZĂRI ALB ASTRE

Glow up – primii pași către o versiune mai atractivă a ta

Glow up – primii pași către o versiune mai atractivă a ta

O zi cu totul obișnuită. Plictisit, dai scroll pe TikTok. Îţi apare un videoclip cu un băiat/ o fată care își prezintă transformarea incredibilă, de la pragul critic de anorexie sau de obezitate la personajul principal din „serial“. 

Îți sună cunoscut, nu? (La băieți, cel puțin, conceptul ăsta de transformare from INCEL to GIGACHAD este un trend comun.). Poate te-ai gândit că ai vrea să încerci și tu, pentru că, cinstit vorbind, oamenii pun mare preț pe aspectul fizic și pe puterea mentală. Până la urmă, cine nu și-ar dori să fie cool? Doar că… nu prea ai idee de unde să începi. Îți dorești un ghid aplicabil care să-ți arate ce ai de făcut pentru a reuşi un glow up.

Chiar asta îți propunem în rândurile ce urmează. Ne dorim ca, după ce citești articolul, să rămâi cu un plan simplu pentru o transformare completă și, bineînțeles, de impact. A…, și la final îți vom da niște recomandări suplimentare ca să-ți poți desăvârși metamorfoza. Pregătește-ți, așadar, un caiet, o agendă (sau pur și simplu o foaie) și ceva de scris. Notează-ți acolo toate impulsurile (idei, emoții, revelații) provocate de citirea articolului.

Ce este un glow up?

Ca să aibă sens cele ce urmează, ni se pare necesar să înțelegi întâi câțiva termeni de bază din universul transformării. Așadar, ce este, de fapt, un glow up?

E suficient să ne amintim de sensul celor două cuvinte ca să ajungem la concept:

  • glow (a străluci) înseamnă aici să te faci remarcat, să ieși în evidență, să fii cool;
  • up (sus, ascendent, a se ridica) se referă la depășirea nivelului personal

Excludem din discuție genul acela de indivizi care se remarcă prin șmechereală și se consideră șmecheri pentru deprinderile lor periculoase ori ridicole. Dacă doar asta îți dorești, ca să ieși în evidență (partea glow a transformării) este suficient să te îmbraci și să te comporți ca un clovn. Dacă nu, citește mai departe.

Transformarea pe care o promovăm în aceste rânduri, pe lângă faptul că te va scoate în evidență într-un sens bun, te va ajuta să-ți cultivi și rutine sănătoase și obiceiuri productive care îți vor crește motivația și energia. Sunt foarte mulți parametri de care trebuie să ții cont și pe care trebuie să-i măsori. Dar, așa cum noi ți-am promis, îi vei descoperi pe o parte dintre aceștia pe parcursul articolului.

Ce contează cel mai mult pentru un glow up?

Transformarea trebuie să se concretizeze în rutine și obiceiuri benefice atât pentru tine, cât și pentru cei din jur. Nu ai cum să reușești o astfel de transformare dacă nu renunți la gustările dulci și la zecile de ore pe săptămână petrecute pe Netflix. Dar a renunța la… orice – nu este atât de simplu precum pare. Nu este suficient doar să începi un obicei nou, ci trebuie să te debarasezi și de cel vechi.

Planul pe care ți-l propunem nu este ușor de aplicat, dar sperăm să te inspire.

1. Demonstrează-ţi că poţi avea încredere în tine!

Dacă nu încerci asta, probabil că nu are rost să te preocupe restul tehnicilor. Unii (prea mulți) pornesc de la mentalitatea că nu sunt făcuţi pentru dezvoltarea fizică şi mentală. Au încercat de atât de multe ori în trecut să adopte obiceiuri sănătoase, dar de fiecare dată au revenit la confortul lor. Încrederea acestor oameni în ei înşişi este ca un fir de aţă ce se subţiază tot mai mult, până în punctul în care se rupe. Nu îşi va mai fac promisiuni cum că îşi vor prioritiza sănătatea, că vor acorda mai multă atenţie şcolii, că vor începe un proiect nou. Ajung să nu mai aibă încredere în ei înșiși pentru a-şi contura viitorul. Această situație este numită rock bottom, un fel de capăt al puterilor sau fundul prăpastiei, o stare de durere sfâşietoare… Te simți ca ultimul om și parcă și statul pe canapea devine greu.

Cine trece printr-o experiență de tip rock bottom trebuie să-și reconstruiască încrederea în sine făcând două constatări simple: Nu mai e nimic de pierdut în relația cu sine însuși, deci nu are de ce să-i mai fie teamă de autodezamăgire. Orice impas este premisa unui nou început prin care se poate așeza la cârma propriei vieți.

Sfat: Creşte-ţi încrederea în tine însuți prin stabilirea unor scopuri uşor de atins. Nu îţi propune ca în următorul an să mergi în fiecare zi la sală (de adăugat: din prima!), ci ca săptămâna viitoare să îţi lucrezi (antrenezi) corpul de trei ori sau ca timp de o lună să bei în fiecare zi un litru de apă, dacă doi pare imposibil. 

2.  Definește-ți clar obiectivele și motivațiile!

Gândește-te, întâi, la motivațiile tale. Ce vrei să obții cu transformarea asta? Vrei să-ți impresionezi prietenii? Vrei să o cucerești pe acea fată sau să îl seduci pe acel băiat? Sau vrei să o faci ca să le demonstrezi celorlalți că s-au înșelat în privința potențialului tău? De ce vrei să te transformi?

Ca să răspunzi la această întrebare fii conștient că ai în tine doi aliați, doi prieteni care, însă, vor să te tragă în direcții diferite şi care se ceartă mult între ei. Primul este motivația extrinsecă: suma de motive induse de mediul exterior, mai ales de rețelele sociale. Crezi că dacă n-ai fi văzut vreodată o mașină mișto pe internet ți-ai mai fi dorit să ai așa ceva? Însă, dacă ai discernământ, motivația extrinsecă nu este atât de rea precum pare, deși chiar rețelele sociale îi pun acestei motivații semnul de „pericol“. Gândește-te că fără influențele externe n-ai ști câte poate realiza un om într-o viață, ce este posibil să obții, ce contează pentru societate. (De fapt, chiar articolul de față este o sursă de influență externă, care-ți manipulează motivația extrinsecă.)

Dar, așa cum am anticipat, mai există o piesă vitală în acest puzzle al relației cu tine însuți: celălalt prieten, motivația intrinsecă. Este motivația care vine din interior,  de ce-ul tău cel adevărat: De ce vrei să te transformi?

Să exemplificăm. Dacă vrei să te transformi ca să arăți și tu cool, conform standardelor social media, motivul tău ține numai de motivația extrinsecă. Dar dacă vrei să te transformi ca să îți dovedești adevăratul potențial și să nu mai fii desconsiderat, brusc motivul tău s-a ancorat în ambele motivații, fiind o rezultantă omogenă între motivația externă și cea internă. Buuun, acum știi care-i faza cu motivația. Este o parte importantă din orice transformare. Sarcina ta este să-i împaci pe cei doi și să îți formezi motivația cu ajutorul amândurora.

Mai departe ai nevoie să-ți pui în aplicare motivația. Există câteva metode care te vor ajuta şi pe care le vom descrie pe scurt.

Obiectivele tale trebuie să fie măsurabile. Dacă, de exemplu, vrei să citești ca să îți îmbogățești vocabularul sau să te dezvolți personal, nu este suficient doar să-ți dorești să o faci, ci trebuie să stabilești clar câte cărți vrei să citești de-a lungul unei anumite perioade de timp, pentru că numai așa vei putea constata că ți-ai atins obiectivul.

Obiectivele tale trebuie să fie realiste. Nu poți să știi asta dacă este pentru prima dată când faci o anumită activitate, fiindcă lucrurile stau diferit de la o persoană la alta. Unii pot citi 30 de pagini în 30 de minute și rețin mai mult de 80% din informația citită, în timp ce alții parcurg doar 15 pagini și multe informații și emoții sunt lăsate între paginile cărții. Unele persoane pot alerga 2 kilometri în 5 minute, în timp ce altele aleargă doar 500 de metri. Sunt elevi care ajung la etapa națională a unei olimpiade și copii care nu reușesc această performanță niciodată. Care ar putea fi un element-cheie al obiectivelor realiste?

Practica este, credem noi, un mijloc eficient. Când alegi un obiectiv asigură-te că poți face progrese în acea direcție în fiecare zi! Nu contează cât de mult sau de puțin avansezi la început. Oamenii care citesc 60 de cărți pe an nu au citit atât de mult în primul an pentru că nu aveau antrenament. Sportivii de clasă mondială nu alergau de la bun început atât de rapid pentru că nu aveau antrenament. Olimpicii naționali n-au reușit din prima încercare să fie performanți. 

În orice obiectiv pe care îl stabilești, ia în calcul practica zilnică! Începe de la 10-15 minute pe zi și dedică-le doar îndeplinirii acelui scop! Dacă simți nevoia, poți aloca mai mult timp unui anumit țel, în funcție de cât este de relevant. Apoi, totul devine matematică (doar cu cifre, promitem!), una care să te ajute să-ți măsori progresul. Adică, dacă acum două săptămâni citeai 10 pagini în 30 de minute și acum poți citi 20 de pagini în același interval de timp, ar rezulta că ai progresat. Dar chiar ai progresat? Ce se întâmplă dacă poți citi mai repede, dar reții mai puține informații decât atunci când citeai mai lent? Întâi, trebuie să verifici dacă este doar o iluzie sau chiar ți se întâmplă asta. Apoi, trebuie să te gândești care crezi că ar fi cauza pentru care se petrece acest lucru. De ce nu mai reții atât de multe informații? De ce nu mai ai acel sentiment după ce citești o poveste? Poate că trebuie să-ți antrenezi atenția, concentrarea, memoria… Orice obiectiv se deschide către dezvoltarea mai multor paliere ale personalității tale. 

Odată ce îndeplineşti un obiectiv, ridică ştacheta. După ce ți-ai demonstrat că poţi obţine ce ți-ai propus, nu te vei mai simți acea persoană ce nu îşi poate ţine promisiunile față de sine. Pas cu pas, te vei privi în oglindă şi vei vedea toate luptele câştigate cu tine însuţi, iar această energie radiantă va întoarce și privirile celor care nu te vedeau

3.  Ai nevoie de disciplină.

Disciplina nu înseamnă doar să fii educat sau politicos. Nu înseamnă doar să respecți regulile. Disciplina este un mușchi care trebuie antrenat ca să devină mai puternic, o virtute care trebuie hrănită în fiecare zi ca să crească. Fără disciplină, poți avea oricât de multă motivație, dar nu vei reuși. Vor fi și zile în care nu te vei mai simți la fel de  motivat (din oricare cauză). Ce vei face atunci? Vei sta pe TikTok? Noi nu ți-am recomanda această soluție. 

Pur și simplu trebuie să treci la treabă, să te autodisciplinezi. Să zicem că vrei să înveți să desenezi, dar n-ai niciun chef să-ți pui chiar acum dorința în practică. În trecut, presupunem că renunțai, amânând realizarea efectivă a intenției. Disciplina îți cere să acționezi diferit: Tragi aer în piept… ai parte de câteva respirații adânci… bați din palme… și te pui pe scaun, la birou. Felicitări! Ai făcut cel mai mare pas pe care îl presupunea respectiva sarcină: să începi. Asta este puterea disciplinei. Odată ce începi, vei observa cum motivația îți revine ca prin magie. 

Cum poți ști clar ce ai de făcut de-a lungul unei sarcini?

Cunoaște-ți metoda! Trebuie să știi dinainte să te apuci de treabă care este, pas cu pas, procesul pe care îl vei parcurge. Vrei să înveți să desenezi? Deschizi Google-ul. Intri pe Youtube. Cauți subiectul de desen care te interesează sau înveți dintr-un curs de pe site-uri de genul Udemy sau Skillshare. Dar…

totul începe cu o seară înainte. Ziua de mâine depinde de ce proiectezi în seara zilei de azi. Înainte să te culci, notează-ți pe o foaie, pe telefon sau pe ce vrei tu ce ai de făcut în următoarea zi. Gândește-te apoi, pentru fiecare sarcină, la pașii de urmat. Este atât de simplu!

Încearcă să alternezi sarcinile grele cu unele distractive, mai ușoare. Și fă-le dimineața, e foarte important! Începe cu sarcina cea mai grea (pentru că vei „scăpa” de ea și nu-i vei mai simți presiunea toată ziua) și încarcă-te cu o mică doză de motivație (stabilește cu ce te ajută să rezolvi respectiva temă, oricât de banal ar fi motivul). Vei avea nevoie de ceva distractiv, relaxant, înainte și după sarcină. 

Acum, că ai terminat treaba, ai un spike de entuziasm destul de mare. Este normal, cu toții suntem fericiți când reușim ceva. Și ce moment mai bun ar fi oare să treci la următoarea sarcină decât acum? Ai motivația sus, ți-ai demonstrat disciplina, știi clar ce ai de făcut. E clipa ideală!

Sfat: Nu considera fiecare sarcină un obstacol. Nu este o mentalitate deloc sănătoasă. Vei fi într-o suferință continuă și nu te vei simți niciodată împlinit. 

4.  Alege care sunt cele mai importante sarcini dintr-o zi şi fă-le doar pe acelea.

Prioritizarea este o cale foarte bună pentru a fi mai eficient. Hotărăște care sunt cele mai importante/ urgente treburi dintr-o zi. Apoi asigură-te că duci la capăt fiecare sarcină în ordinea descrescătoare a relevanței stabilite. 

Dar dacă ai 10 – 15 sarcini de rezolvat în aceeași zi? E nevoie să muncești 8, 10, 12 ore? Depinde de multe circumstanțe. Dacă ele au ca termen de finalizare următoarea zi, atunci nu vei avea încotro… E folositor să constați că, de cele mai multe ori, această aglomerare este consecința faptului că anterior ți-ai irosit timpul.

La fel de folositor ar fi să știi cum „funcționăm” în materie de eficiență. Neuroștiința ne învață că există un ritm circadian (numit și ceasul biologic) pe care îl parcurgem repetitiv în 24 de ore și 11 minute. Un ciclu circadian are trei intervale:

  • După-amiaza, când e nevoie să ne alimentăm mintea cu noi cunoștințe, să facem sport și să socializăm;
  • Seara, cele 2-3 ore de dinainte de culcare, când este important să ne liniștim întregul organism;
  • Dimineața, intervalul de 6-7 ore de după trezire, momentul perfect să ne demonstrăm abilitățile cultivate după-amiaza, rafinate seara în scris și pe timpul nopții prin somn, prin finalizarea sarcinilor (în special a celor analitice și creative, adică a celor mai solicitante îndatoriri).

Bineînțeles că și durata somnului este foarte importantă. Ca adolescenți e bine să dormim opt ore într-o noapte, chiar nouă ore în cazul sportivilor. (În numărul din mai 2023 al Zărilor Alb Astre poți citi mai multe despre somn.)

5.  Cum știi dacă ai terminat transformarea sau nu?

Este musai să înțelegi că o transformare NU este o călătorie încheiată! Nu te abate de la călătorie! Glow up-ul trebuie să devină un stil de viață. Nu va fi relevant pentru nimeni dacă slăbești 15-20 de kilograme într-un an, iar apoi te îngrași la loc. Dar dacă îți menții un stil de viață necesar glow up-ului și chiar îl îmbunătățești, nu vei mai renunța la acest drum. Te vei identifica finalmente cu el. 

Vei trăi zilnic satisfacția de a-ți constata dezvoltarea emoțională, volitivă, intelectuală, spirituală şi fizică, de a înregistra progresul constant de care ești capabil și de a avea o nouă mentalitate: azi voi fi mai bun decât am fost ieri! 

Caută, așadar, în permanență metode de a-ţi lărgi orizonturile. De a vedea cât de bun ești cu adevărat. De a vedea cât de departe poţi ajunge. Eşti într-o competiţie cu tine însuţi. Scoate-ţi în evidenţă adevăratul potenţial!

Îți ținem pumnii! Ține minte că nu ești singur în această călătorie şi că există o mulţime de minți strălucite de la care ai ce învăța.

Ești gata să începi?

Citește și: How to boboc mircist (Cum să nu te mai pierzi prin „Mircea“)

0 0 voturi
Article Rating
Abonează-te
Anunță-mă despre
0 Comments
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile

Cele mai recente articole

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner