Ce te vei face când vei fi mare? este întrebarea pe care o primeam, cred, cu toții când eram mici. Acum, pentru că nu mai suntem tocmai mici, ne punem noi aceeași întrebare, dar într-o formă asumată: Ce voi face în viitor?
Chiar din clasa a noua mulți ne gândim unde ne va purta viitorul. Explorăm materiile specifice profilului pe care l-am ales acum aproape un an, dar și alte materii, care ne-au stârnit interesul, încercând să ne găsim drumul profesional, menirea, domeniul care ni se potrivește. Fericiți cei care l-au găsit! Alții, cei mai mulți, încă încearcă să-l descopere.
Din curiozitate și preocupare pentru această serioasă temă a adolescenței, am vrut să văd cum stau lucrurile în propria clasă (IX B), chestionându-i, prin urmare, pe colegii mei. Cu ajutorul lor (vă mulțumesc!), s-a putut realiza un sondaj, din care au decurs niște cifre statistice. Întrebările au vizat domeniul pe care ar dori să-l urmeze, facultatea și locul în care intenționează să-și continue studiile.
Iată pe scurt cum stau lucrurile cu mirciștii debutanți de la mate-info. Din totalul de 29 de elevi ai clasei, 20 vor să studieze în alte țări, restul nefiind încă deciși sau dorind să urmeze studii atât în România, cât și peste hotare. Așadar, aproximativ 70% dintre colegii mei doresc să studieze „afară”… Care este motivul? Mulți au spus că disciplinele de la facultățile vizate le sunt pe plac, alții că iau în considerare mutarea definitivă în țara în care vor face facultatea. Încrederea în sistemul universitar românesc nu este prea ridicată, mulți considerând că rata lor de succes va crește prin urmarea studiilor superioare în alte țări. De asemenea, un alt motiv este pasiunea pentru călătorie, a rămâne în țară însemnând pentru ei ratarea șansei de a descoperi lumea.
Această pasiune pentru călătorii a fost, paradoxal, și unul dintre motivele pentru care aproximativ 13% dintre elevii acestei clase doresc să rămână în România pentru etapa universitară. Ei declară că au călătorit mult, atât în țară cât și în străinătate, lucru ce i-a făcut să își aprecieze și mai mult țara natală. De asemenea, mulți doresc să învețe în limba română cunoștințele de bază, pentru ca ulterior să urmeze studii postuniversitare în alte țări, pentru a avea cât mai multă experiență în domeniul ales.
Din chestionar a rezultat că 20% dintre elevi au opțiuni clare, facultatea pe care o vor urma fiind deja stabilită, 50% și-au ales domeniul în care doresc să lucreze, dar nu și facultatea, iar 30% dintre elevi încă nu au o viziune precisă. Facultățile alese sunt din mai multe domenii, medicina și ingineriile fiind majoritare, însă printre opțiunile la care se gândesc mirciștii se numără și arhitectura, dreptul și facultăți ce aparțin domeniului economic.
Buna alegere a profesiei este o problemă centrală pentru generația mea, iar drumul în rezolvarea ei trebuie început de undeva. „Școala altfel” și „Săptămâna verde” sunt, de aceea, importante ocazii pentru deschiderea orizontului nostru profesional. În consecință, în „Săptămâna verde” 2024 elevii de la IX B au făcut vizite la Universitatea Maritimă din Constanța, descoperind tainele mai multor discipline. Am explorat campusul și ni s-au prezentat diverse echipamente (colacul de salvare, îmbrăcămintea de protecție și, partea cea mai interesantă, căștile de protecție pe care am putut cu toții să le probăm și să facem poze cu ele etc.). Mai important a fost că am descoperit o fărâmă din domeniul tehnic, vizitând diverse laboratoare și săli de curs, iar cel mai interesant experiment l-am făcut punând în mișcare câte un motor cu ajutorul curentului electric.
Pentru că nu trebuie să ne pese de planeta noastră doar de Ziua Pământului, în cadrul vizitelor ne-am ocupat și de mediul înconjurător. Mirciştii de la IX B au fost instruiți despre studiul calității aerului prin accesarea site-urilor www.calitateaer.ro și www.waqi.info, pe laptopurile puse la dispoziție de Universitate. Ne-am putut da seama cât de în siguranță sau în pericol suntem din punctul de vedere al aerului pe care îl respirăm și ne-am consolidat cunoștințele prin aplicații interactive. Laboratorul de mediu al Universității ne-a pregătit experiențe foarte interesante: studierea la microscop a unor preparate deja făcute, realizarea unui preparat pe baza unor alge extrase din lacul Siutghiol, ulterior încercând să observăm celulele ce alcătuiesc preparatul. Care este legătura dintre sondajul meu și vizita la UMC? Simplu: a fost una dintre primele oportunități, de când am devenit liceeni, de a ne descoperi pasiunile pe care ulterior le putem transforma în profesii. Unii par deja deciși, dar rămân atâtea teritorii de explorat încât fiecare experiență poate fi pentru ei o confirmare a deciziei sau un moment de reorientare. Mulți dintre noi nu ne-am hotărât ce ne vom face „când vom fi mari” (eu sunt un exemplu) și tocmai de aceea cunoașterea ariilor de activitate umană este binevenită. Da, ştiu că există o diferență între dorință și putință, însă, cititorule mircist sau nemircist, cred că viața poate fi ca un rollercoaster. La începutul cursei nu știm dacă aceasta va fi plăcută sau nu, dar în timpul ei învățăm să devenim siguri pe noi, să ne învingem teama și să dobândim convingerea că totul va fi bine.