
Șase adolescenți din Constanța, plini de pasiune și curiozitate pentru știință, și-au luat inima în dinți și au traversat mii de kilometri pentru a ajunge într-un colț exotic al lumii – Malaezia. Cu vârste cuprinse între 14 și 17 ani, acești elevi au reprezentat România la Conferința Internațională IEEE SMC din Kuching, Sarawak, un oraș unde cultura și tradiția se împletesc armonios cu modernitatea și care i-a întâmpinat cu simbolurile sale distincte – statuetele cu pisici care împânzesc străzile orașului, reflectând importanța sacră a acestor animale tenace, asemenea acestor elevi, în cultura și religia locală.
Constănțenii au fost cei mai tineri participanți la un eveniment în care mințile strălucite se întâlnesc pentru a explora granițele tehnologiei și inovației. Îndrumați de profesoara lor, Ramona Rădulescu, și susținuți de Asociația „Informatică pentru Viitor” Constanța, tinerii au avut ocazia să prezinte o lucrare care a atras atenția experților internaționali. Înarmați cu avansate cunoștințe despre inteligența artificială, algoritmi de procesare și tehnologie BCI, ei au devenit ambasadori neoficiali ai viitorului tehnologic românesc. M-am numărat cu mândrie printre ei, dar voi încerca să prezint aici performanțele echipei cu necesara detașare a unui reporter.
Pentru a face mai accesibil conținutul lucrării celor șase elevi, vom spune că echipa a cercetat modul în care atenția poate fi susținută sau optimizată în medii de învățare inovatoare, cum ar fi Realitatea Virtuală (VR) și Realitatea Augmentată (AR). Printr-o analiză detaliată a semnalelor EEG, tinerii cercetători au observat că AR are un potențial deosebit în a crește nivelurile de atenție datorită interacțiunii unice dintre elementele digitale și mediul real. De asemenea, s-a creat un sistem adaptativ bazat pe algoritmi AI antrenați (precum KNN și SVM) care ajustează factorii externi (luminozitate, zgomot, temperatură) în timp real pentru a menține concentrarea optimă.Această abordare tehnologică, bazată pe inteligență artificială și algoritmi de căutare binară, redefinește modul în care mediile educaționale pot susține atenția elevilor.
Patru dintre membrii echipei sunt elevi ai Colegiului Național „Mircea cel Bătrân”: David Gheorghica Istrate, 16 ani , elev în clasa a X-a, Tudor Durduman-Burtescu, 16 ani, elev în clasa a X-a, Andrei Bucur, 15 ani, elev în clasa a IX-a și Amalia Ripiciuc, 17 ani, elevă în clasa a XI-a. Lor li s-au alăturat Robert Beu, 18 ani, elev în clasa a XI-a la Colegiul Național „Mihai Eminescu” și Darius Balica, 18 ani, elev în clasa a XI-a la Liceul Teoretic „Traian”. Performanța excepțională a acestor tineri nu a fost întâmplătoare, ci rezultatul unei munci susținute și al unei colaborări intense. Totul a început cu o scânteie: discuții purtate la un concurs de robotică, la care elevii asociației participaseră în trecut. Acolo au aflat pentru prima dată despre IEEE și despre posibilitatea de a participa la conferințe internaționale. Inspirată de acest vis, echipa s-a mobilizat, iar sub îndrumarea profesoarei lor elevii au reușit să transforme o simplă idee într-un proiect științific apreciat pe trei continente.
Din perspectiva personală a unuia dintre participanți, „totul a curs asemenea unor piese de domino, fiecare realizare deschizând ușa către următoarea oportunitate. Deși drumul nu a fost lipsit de obstacole, fiecare provocare ne-a făcut mai puternici și mai hotărâți. Conferința din California nici măcar nu făcea parte din planurile noastre inițiale, fiind o idee care s-a născut spontan când am aflat că Dr. Adrian Stoica, unul dintre principalii organizatori IEEE, era stabilit acolo. Ne-am gândit: Ce-ar fi să ajungem și acolo? De atât am avut nevoie. La momentul respectiv, nici măcar nu știam de existența conferinței Telepresence, care urma să fie anunțată câteva săptămâni mai târziu. A fost ca și cum universul ne-ar fi confirmat că suntem pe drumul cel bun.”
Celor șase, centrul educațional coordonat de prof. Ramona Rădulescu le-a devenit, în ultimele 6-7 luni, o a doua casă. Studiind, dezvoltând software-uri complexe, antrenând AI-uri și realizând cercetări riguroase, au petrecut mai mult timp împreună decât cu prietenii sau familiile lor. Atmosfera din echipă a fost una echilibrată – munca serioasă fiind mereu acompaniată de momente de voie bună, o combinație care i-a ajutat să-și păstreze motivația și entuziasmul.

Sursă imagine: https://observatorconstanta.ro
Întorși acasă, cei șase elevi au fost întâmpinați cu un val de entuziasm la centrul educațional unde își desfășurau activitatea. Presa a venit să se documenteze despre succesul lor, iar câteva echipe de televiziune s-au mobilizat pentru a le surprinde reacțiile la întoarcerea în țară. Atmosfera era animată, iar camerele surprindeau emoția momentului, în timp ce elevii povesteau experiențele din cadrul competiției internaționale. Fără ostentație, aceștia au împărtășit detalii despre eforturile și provocările care i-au condus către o performanță apreciată pe plan mondial.
Lucrarea acestor tineri nu a fost apreciată doar în Malaezia. Aceeași cercetare fusese prezentată anterior în cadrul unui prestigios concurs de Abstracte organizat la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, captând atenția specialiștilor din România. În urma acestei prezentări, echipa a primit o propunere remarcabilă: publicarea lucrării în Romanian Journal of Medicine and Applied Informatics, ediția din 25 octombrie 2024, consolidând astfel impactul ei atât la nivel internațional, cât și în comunitatea științifică locală. După succesul obținut cu prima lor lucrare, a urmat participarea la prestigioasa Conferință Internațională Telepresence 2024, desfășurată la California Institute of Technology (Caltech), sub egida IEEE. Lucrarea lor, intitulată EEG Signal Analysis of Attention Levels in VR and AR Learning Tasks, a captivat audiența prin originalitate și aplicabilitate, deschizând noi orizonturi în educația asistată de tehnologie.

Prezentarea Research Paper-ului în cadrul programului de Abstracte Admise
Participarea la conferința Telepresence 2024 a fost o ocazie de a descoperi un mediu academic diferit, în care pasiunea pentru știință și tehnologie este esențială. Atmosfera prietenoasă și colaborativă i-a impresionat profund pe tinerii constănțeni, care au remarcat solidaritatea dintre specialiștii, doctoranzii și autorii participanți și dorința acestora de a împărtăși idei, de a oferi sprijin și de a contribui la dezvoltarea viitoarelor generații de cercetători. Evenimentul a fost o oportunitate rară de a descoperi proiecte impresionante, de la roboți subacvatici și dispozitive avansate pentru persoane cu dizabilități, până la tehnologii autonome care deschid noi perspective în domeniul științific. Vizitele la laboratoarele de ultimă generație de la Caltech, printre care și Autonomous Systems and Technologies Racer și Emberlabs, din cadrul California Institute of Technology, au completat experiența, oferindu-le o perspectivă practică asupra celor mai noi descoperiri în robotică și inteligență artificială.
Adrian Stoica, președintele IEEE, a avut un rol esențial în pregătirea echipei pentru conferința de la Caltech, ghidându-i pe membrii ei cu detalii esențiale despre organizarea evenimentului și oferindu-le sugestii valoroase privind îmbunătățirea lucrării lor științifice. În perioada iulie-septembrie, dl Stoica i-a ajutat pe elevi să optimizeze structura lucrării și să își rafineze ideile, oferindu-le feedback constructiv și îndrumare practică pentru a face prezentarea mai clară și mai impactantă.
Alături de Adrian Stoica, Sorina Lupu, doctorandă la Caltech, a impresionat prin deschiderea și entuziasmul său. Un tur explicativ bine pus la punct al laboratorului coordonat de aceasta (Autonomous Systems and Technologies Racer) le-a dat elevilor constănțeni ocazia de a înțelege mai bine munca sa. Prezentă la conferință, le-a oferit o grămadă de informații valoroase despre admiterea la Caltech și la alte universități de prestigiu, sistemul american, proiecte tehnologice și, evident, activitățile elevilor, în cadrul asociației. În plus, Sorina a evidențiat cu mândrie performanțele acestora la conferință, remarcând faptul că tinerii excepționali, încă în clasa a X-a, au reușit să își prezinte lucrarea într-un mediu academic în care participă, de obicei, doar doctoranzi și cercetători experimentați. Tinerii cercetători veniți din România au fost prezentați drept adevărați „deschizători de drumuri”, cu un potențial uriaș și un impact semnificativ asupra viitorului științific global.

Grupul împreună cu dr. Adrian Stoica (mijloc)
Experiența trăită la Caltech a fost mai mult decât o oportunitate academică pentru elevi; a fost un exemplu viu de solidaritate românească. Pentru dr. Stoica aceste interacțiuni au depășit sfera îndrumărilor academice, el mărturisindu-și bucuria deosebită de a purta conversații științifice aprofundate în limba română cu elevi din țara sa natală și văzând în ei viitorul cercetării românești. Această mândrie s-a manifestat vizibil în timpul cinei organizate în cadrul conferinței, când, la trecerea altor participanți pe lângă masa lor, îi prezenta cu entuziasm drept „This is my group of Romanians!”.
Deplasarea echipei românești a fost posibilă datorită sprijinului generos al companiei Rompetrol, care a acoperit costurile logistice, iar comunitatea românească din Statele Unite s-a implicat activ, susținând echipa pe tot parcursul evenimentului și oferindu-i sprijinul necesar. Aceste acte de solidaritate, alături de încurajările primite de la experții români, au subliniat legătura puternică dintre românii din diaspora și cei din țară, iar spiritul de unitate a fost cu atât mai semnificativ cu cât evenimentul s-a desfășurat în apropierea Zilei Naționale a României. Acești elevi au oferit demonstrații de inteligență și creativitate, au arătat ce înseamnă curajul de a inova și maturitatea de a colabora la cel mai înalt nivel științific. Fiecare conferință și lucrare prezentată de ei reflectă combinația de succes dintre gândirea analitică, pasiune și perseverență, trăsături care îi plasează deja printre posibilii lideri de mâine în domenii emergente. Poate cea mai valoroasă lecție pe care o putem învăța de la ei este că determinarea și deschiderea spre noi perspective pot transforma orice idee într-o realizare remarcabilă, indiferent de vârstă sau context.
Citește și: Căutătoarea de excelență (Chestionar din Zare-n Zare)